Sila Klik Sini Ya

Sunday, 24 June 2018

Resepi Tart Nenas / Tard Cadbury - Resepi yang dicari-cari

...Assalamualaikum...

Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir Dan Batin
Andai ada terkasar bahasa tersilap biacara
harap dimaafi

Ok la...
Raya kali ni kami sederhana saja...
yalah tahun ni Arwah papa tak dak...
kami hanya tunggu saja tetamu datang rumah..
sebab Mama masih dalam iddah...

Raya kali ni zery buat 6 jenis kuih raya saja...
ada jugak yang beli...
selalunya kuih raya lama-lama baru zery beli...
macam batang buruk... rempeyek...simpul kasih... kuih kapit...

Raya Petama biasa la ketupat dengan rendang daging...
lepas tu buat nasi minyak dengan ayam masak merah...

Raya kedua pulak buat nasi briani pakistan dengan ayam masak ros...

Raya ketiga buat mee kari 

Raya keempat zery keluar bawak mak sedara ke Pulau Aman...
makan mee udang...
tapi masak lontong jugak la dekat rumah...

OK lah... patut buat entry resepi kan...
berbalik pada resepi tart nanas ni...
bagi zery ni antara resepi terbaik selama zery buat..

texture yang gebu...
ni la resepi yang zery cari selama ni...
alhamdulillah zery akan kekal kan resepi ni kot....

sebelum tu nk tempek pic

gebukan....
kat bawah zery boh lagi pic ya...

Resepi Tart Nenas/Cadbury

1 cawan butter – zery boh 250 gram butter
Tepung gandum – 3 ¼ cawan
2 sudu besar tepung jagung
2 sudu besar tepung kastard
3 sudu besar susu pekat
2 sudu besar minyak sapi
1 biji kuning telur
Sedikit essen vanilla
Sedikit pewarna kuning(x dak x pa)
1 kg -jem nenas 

Cara-cara

- Satukan butter + susu pekat + minyak sapi + telur kuning + essen vanilla + pewarna
Kacau bg rata… xyah guna mixer na…
- Lepas tu masukan dulu 1 cawan tepung gndum dgn tpung kastard..+ tepung jagung kacau bg rata…
- Lepas tu tuang yang baki tepung dok ada tu…

Texture dia nmpk mcm lembik… tp sebenarnya dh ok…
Pastu tekan n gulung mcm biasa…sapu telur kuning atas tu…
Suhu 170 degree – 25 minit..


ni sebelum bakar...

Tengah tunggu turn...


geram la tengok gebu-gebu ni

ni versi cadbury
1 adunan boleh dpa 2 jenis inti berbeza...

Selamat Mencuba ya...
Assalamualaikum




No comments:

Post a Comment

Kepada Readers yang dikasihi...

Sudi-sudi lah komen...
InsyaAllah saya akan balas balik dan jejak blog anda
Terima kasih banyak-banyak

Sila klik Kat Sini ya